Twee Tesla’s, een App

Nu dat we twee Tesla’s hebben leek het handig om beide met een App te kunnen gebruiken. Het enige wat daarbij noodzakelijk is, is dat beide Tesla’s een zelfde Tesla account gebruiken. En net daar klemde het; onze privé Tesla Model 3 staat op mijn privé e-mail account, terwijl de nieuwe Tesla Model 3 op mijn zakelijke e-mail account staat. Nu valt dat redelijk simpel op te lossen; per Tesla (account) kun je 5 bestuurders toevoegen, en door mijn zakelijke e-mail account bij mijn privé Tesla (account) als extra bestuurder toe te voegen viel dit simpel op te lossen. Het is dan alleen nog zaak dat ik mijn smartphone opnieuw op beide auto’s toe moet voegen (dus mijn oude aanmelding/koppeling verwijderen en opnieuw een koppeling maken). Bij de smartphone van mijn vrouw was het alleen maar nodig om haar smartphone met de zakelijke Tesla te koppelen.

Wanneer alles goed gekoppeld is dan kan binnen de app tussen de verschillende Tesla’s gewisseld worden door het plaatje van de Tesla naar links of rechts te swippen. Op zich werkt dit goed, maar er kleven ook nadelen aan, zijnde:

  • bij het starten van de app wordt de laatst actieve Tesla wakker gemaakt. Als dat nou net de Tesla is die je niet gaat gebruiken dan is dat jammer, bijvoorbeeld als je hem net een paar uurtjes wilt laten slapen om je BMS de kans te geven een goede OCV meting te laten doen.
  • als je TeslaMate gebruikt, dan komen beide Tesla’s plotseling in je database tevoorschijn nadat je TeslaMate opnieuw start, wat eigenlijk altijd nodig is na een update van TeslaMate. Voor sommige is dat misschien handig of misschien wel wenselijk, maar ik wilde dat niet omdat TeslaMate volgens zijn maker niet op ontwikkeld is.
  • de in de Tesla app actieve Tesla kun je openen en bedienen, maar de niet actieve Tesla niet.

Ik vond voorgenoemde nadelen voor ons gebruiksprofiel negatiever dan de baten van twee Tesla’s in één App, temeer daar mijn vrouw eigenlijk altijd met de privé Tesla rijdt. Daarbovenop gebruik ik twee smartphones; één voor privé en een voor zakelijke doeleinden, waardoor ik geen problemen heb met twee accounts. En TeslaMate had ik al zo ingericht dat ik twee aparte databases op een Raspberry Pi heb draaien voor beide Tesla’s (blog post volgt hierover nog). Voor het uitzonderlijke geval dat mijn vrouw de zakelijke Tesla wil gebruiken kan zij haar Tesla Keycard gebruiken.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.